Regenerace po výkonu – Nepodceňujte spánek!

Přinášíme Vám další článek připravený ve spolupráci s profesionálním tenistou Petrem Nouzou, který je zároveň i naším klientem.  

Petr Nouza

Tenisu se věnuje od malička a v současnosti se prosazuje na profesionálním ATP žebříčku, kde zatím dosáhl na 536. pozici. Mimo jiné je také studentem UK FTVS, konkrétně oboru kondiční trenér. Zajímá se o fyziologii pohybu,  optimalizaci kondiční přípravy, regeneraci po výkonu a obecně o celou problematiku lidského těla při sportu. 

Tenisu se věnuje od malička a v současnosti se prosazuje na profesionálním ATP žebříčku, kde zatím dosáhl na 536. pozici. Mimo jiné je také studentem UK FTVS, konkrétně oboru kondiční trenér. Zajímá se o fyziologii pohybu,  optimalizaci kondiční přípravy, regeneraci po výkonu a obecně o celou problematiku lidského těla při sportu. 

Proč nepodceňovat regeneraci po tréninku a co všechno vlastně obnáší?

V první řadě bychom si měli definovat co to vlastně regenerace je. Jednoduše řečeno se jedná o obnovu tkání v těle. Aby se proces regenerace v těle vrcholového sportovce spustil, je samozřejmě nejprve nutný nějaký výkon (trénink). Od jeho náročnosti, délky a typu se pak odvíjí čas, který tělo na obnovu tkání potřebuje a také způsoby, kterými je možné regeneraci urychlit a zajistit její větší efektivitu. Dostatečná regenerace je také naprosto zásadní pro prevenci zranění.

Ze své vlastní zkušenosti vím, že nejdůležitější složkou regenerace je spánek. Ten se skutečně nedá nijak „očůrat“. Nebudu zde vypisovat, kolik hodin přesně by měl sportovec denně spát, to je opravdu individuální. Každý by měl zkrátka spát tolik hodin, kolik potřebuje k tomu, aby mohl podávat denně co nejlepší výkony a aby zbytečně nebyl v půlce tréninku, v horším případě zápasu, na pokraji sil. Čím dříve vypozorujete, kolik hodin vám vyhovuje, tím lépe.

 

Spánek dle věku

Nezáleží však jen na objemu hodin, který denně spíte. Stejně tak důležitá je pravidelnost spánku. Chodit spát ve stejný čas je klíčové pro biorytmus našeho organismu a výrazně to ovlivňuje, jak se pak přes den cítíme. To si můžeme ukázat například na nejlepších tenistech světa, kteří létají na první grandslam sezony do Austrálie 1-2 týdny před začátkem turnaje, aby překonali jetlag a zvykli si na místní čas a nastavili tak svoje tělo na co nejlepší výkon.

Schválně to zkuste na sobě, dva týdny choďte spát ve stejný čas a vstávejte podobně a uvidíte, že se budete cítit daleko výkonnější. Samozřejmě je spousta dalších faktorů, které spánek negativně a pozitivně ovlivňují (modré světlo před spaním, strava…), ale tyto dva jsou skutečně alfa a omega a těmi byste při snaze o kvalitnější regeneraci měli začít.

Přečtěte si více o vlivu spánku na výkon sportovce: https://medicalxpress.com/news/2020-10-olympic-athletes-mindful-biological-clocks.html 

V příštím článku si představíme různé další možné způsoby regenerace…

 

 

V případě jakéhokoliv dotazu k dané problematice nás neváhejte kontaktovat, případně si rovnou rezervujte konzulataci. 

Kontaktní formulář
Uveďte prosím Váš kontaktní email.
Objednat se
Uveďte prosím Vaše křestní jméno a příjmení.
Uveďte prosím kontaktní email.
Ozveme se Vám do 24 hodin s potvrzením vaší rezervace.